Analysis of Pre-service and In-service Math Teachers’ Perceptions about Meaningful and Critical Learning

Authors

  • Simone Regina dos Reis Universidade Federal de Santa Maria
  • Maria Cecília Pereira Santarosa Universidade Federal de Santa Maria
  • Carmen Vieira Mathias Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p229-253

Keywords:

Teacher Education, Pedagogical Residency, Mathematics

Abstract

The present work is part of a broader research that seeks to identify the previous perceptions of mathematics teachers in initial and continuing education on teacher education from a significant and critical perspective. Through a case study, adopting Bardin's content analysis as a methodological framework, these perceptions are analyzed from the perspective of meaningful and critical learning, arguing about the implications of the results for teaching practice. The analyzed data were collected during the development of a workshop on teacher education, with emphasis on the participation of mathematics degree students, residents of the Pedagogical Residency Program, working collaboratively with the basic school teachers as preceptors of that program. Among the perceptions identified, we concluded that it is necessary to expand teacher education further to encourage the exchange of experiences and critical reflection on the very practice of the professionals involved in the proposed continuing education. The results also indicate that it is possible to observe that the participants still need to recognize themselves as professionals in teaching and learning actions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Simone Regina dos Reis, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado em Educação em Ciência

Maria Cecília Pereira Santarosa, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado em Ensino de Física

Carmen Vieira Mathias, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado em Matemática

References

André, M. E. D. A. (1988). Etnografia da prática escolar. Papirus Editora.

André, M. (2016). Práticas inovadoras na formação de professores. Papirus.

Araújo, U. F. (2014). Temas transversais, Pedagogia de projetos e mudanças na educação. Coleção Novas Arquiteturas Pedagógicas, Summus.

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Plátano edições técnicas.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Chirone, A. R.R., Moreira, M.A. & Sahelices, C.C. (2021). Aprendizagem significativa crítica de equações do 2º grau no ensino remoto de uma escola federal brasileira. Rencima, v.12, n.6, p. 1-17, out/dez.

Garcia, C. M. (2010). O professor iniciante, a prática pedagógica e o

sentido da experiência, Formação Docente, v. 02, n. 03, p. 11-49, ago./dez. http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. Editora Atlas, 6ª edição.

Libâneo, J. C. (2011). Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13ª edição, Cortez editora.

Mizukami, M.G.N.et al. (2002). Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. Edufscar.

Moreira, M. A. (2005) Aprendizagem significativa crítica. 47p.

Moreira, M. A. (2006). A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Ed UNB.

Moreira, M. A. (2015). Teorias de aprendizagem. Editora pedagógica universitária (E.P.U).

Nóvoa, A. (2009). Professores: imagens do futuro presente. Educa, Instituto de Educação Universidade de Lisboa.

Perrenoud, P., Paquay, L., Altet & M., Charlier, E. (2001). Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? 2ª edição, Artmed.

Santarosa, M. C. P. (2016). Ensaio sobre a aprendizagem significativa no ensino de matemática. Aprendizagem significativa em Revista, v(6), 3, p. 57-69.

Sawitzki, R. L. (2020). Programa residência pedagógica - Projeto Institucional. https://portal.ufsm.br/autenticacao/consulta.html?hash=a42c.f85f.e218.9b00.3f38.4062.a9b4.6be3&save .

Published

2022-12-26

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022