The pedagogical residency program and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge

an analysis focusing on ecological suitability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p385-421

Keywords:

Pedagogical Residency Program, Initial Mathematics Teacher Training, Gamification, Ecological Suitability, Didactic-Mathematical Knowledge

Abstract

This article aims to analyze the criteria of ecological suitability assumed by mathematics residents in elaborating a lesson plan involving gamification. Six residents of the mathematics subproject of the Pedagogical Residency Program at the Federal University of Ouro Preto participated in the study. The residents participated in a short course on active methodologies focused on gamification and group work. The data were produced over three formative meetings and include their recordings and productions. After transcribing the meetings and organizing the students' productions, the analysis was organized in two stages. The first consists of the descriptive analysis of the meetings, and the second of the analysis of the lesson plan, assuming the indicators of ecological suitability as analytical categories. The analysis revealed that the high level was considered for two components of ecological suitability (openness to didactic innovation and intra and interdisciplinary connections), the medium level for two other components (adaptation to the curriculum and socio-professional and cultural adaptation) and the low level for one component (education and values). This scenario made it possible to infer that, on average, the ecological suitability present in the residents' lesson plan was close to the average level. From this theoretical perspective, the data indicate the importance of the didactic-mathematical knowledge being assumed by educators as an assessment, reflection, and decision-making tool.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amanda Cristina Martins

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Iara Maria Soares de Assis Frade, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto - Departamento de Educação Matemática (DEEMA)

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), com período sanduíche na Universidade de Sevilha/Espanha. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP. Especialista em Estatística Aplicada e Licenciado em Matemática e pela Universidade Metodista de São Paulo. É professor do Departamento de Educação Matemática (DEEMA) da Universidade Federal de Ouro Preto. 

References

Andrade, L.S. (2014). Currículos de Matemática no Ensino Médio: um olhar sob a perspectiva do Enfoque Ontosemiótico do Conhecimento e a Instrução Matemática. [Tese Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas].

Bogdan, R., Biklen, S. (1994). A Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>

Breda, A., Font, V., Lima, V. M. R. (2015). A noção de idoneidade didática e seu uso na formação de professores de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. 2 (9), p. 1-41.

Breda, A., Font, V., Pino-Fan, L.R. (2018). Critérios valorativos y normativos em la didáctica de las matemáticas: el caso del constructo idoneidade didáctica. Bolema, 32 (60), p. 255-278.

Borges, S. S. Durelli, V. H. S., Reis, H. M. and Isotani, S. (2014). A systematic mapping on gamification applied to education. In: Proceedings of the 29th Annual ACM Symposium on Applied Computing. ACM. p. 216-222.

Busarello, R. I. (2016). Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural.

Capes. (2022). Portaria GAB Nº 82. Dispõe sobre o regulamento do Programa Residência Pedagógica - PRP. <https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-educacao-basica/28042022_Portaria_1691648_SEI_CAPES___1689649___Portaria_GAB_82.pdf>

Cunegato, M.P., Dick, M.E. A utilização de estratégias de gamificação em uma interface digital. <http://www.sbgames.org/sbgames2016/downloads/anais/156229.pdf>.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., Nackle, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining "gamification". In: International Academic Mindtrek Conference, 15. Tampere. Proceedings […]. New York: Association for Computing Machinery.

Fardo, M. L. (2013). A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote: Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre. 11 (1), p. 1-9.

Font, V. (2006). Problemas em um contexto cotidiano. Universidade de Barcelona. Cuadernos de Pedagogía, (355), p. 52-54.

Garcia, A. (2015). Gamificação como prática pedagógica docente no processo ensino e aprendizagem na temática da inclusão social. [Dissertação (Mestrado em Ensino, Ciências e Novas Tecnologias, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina]

Godino, J. D., Bencomo, D., Font, V., Wilhelmi, M.R. (2006). Análisis y valoración de la idoneidade didáctica de procesos de estudio de las matemáticas. Paradigma, XXVII, 2, 221-252.

Godino, J. D., Batanero, C., Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM Mathematics Education, Berlín. 39 (1), p. 127-135.

Godino, J., Batanero, C. (2009). Formación de profesores de matemáticas basada en la reflexión guiada sobre la práctica. En VI Congreso Iberoamericano de Educación Matemática -CIBEM. Puerto Montt. p. 4-9.

Godino, J. D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13 – 31.

Godino, J. D. (2011). Indicadores de la idoneidade didáctica de processos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. In: XIII CIAEM – IACME. Anais. Recife. <http://www.ugr.es/~jgodino/eos/jdgodino_indicadores_idoneidad.pdf>

Godino, J. D. (2012). Origen y aportaciones de la perspectiva ontosemiótica de investigación en Didáctica de la Matemática. In A. Estepa, A. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F. J. García y L. Ordóñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI. p. 49 - 68. Jaén: SEIEM. <http://www.ugr.es/~jgodino/eos/origen_EOS_Baeza_2012.pdf>

Godino, J. D. (2017). Construyendo un sistema modular e inclusivo de herramientas teóricas para la educación matemática. In: Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos – II CIVEOS. Granada.

Gusmao, T. C. R. S., Moll, V. F. (2020). Ciclo de estudo e desenho de tarefas. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, 22 (3), p. 666-697.

Huotari, K., Hamari, J. (2011). Gamification from the perspective of service marketing. In: CHI 2011: WORKSHOP GAMIFICATION, 2011, Vancouver. Proceedings […]. Vancouver: ACM. <http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/14-Huotari.pdf>

Kopfler, E., Osterweil, S., Salen, K. (2008). Movinglearning games forward: obstacles, opportunities & openness. Massachusetts: The Education Arcade. <http://education.mit.edu/papers/MovingLearningGamesForward_EdArcade.pdf>

Silva, J. F., Tinti, D. S. (2021). Planejamento de espaços formativos e a mobilização do Conhecimento Didático-Matemático: um olhar para o Programa Residência Pedagógica. Revemop, 3, e202136. <https://doi.org/10.33532/revemop.e202136>

Tinti, D. S., Silva, J. F. (2020). Estudo das repercussões do Programa Residência Pedagógica na formação de Professores de Matemática. Formação Docente – Revista Brasileira De Pesquisa Sobre Formação De Professores, 12 (25), 151-172. <https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.404>

Werbach, K., Hunter, D. (2013). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia: Wharton Digital Press. <https://books.google.com.br/books?id=pGm9NVDK3WYC>

Zichermann, G., Linder, J. (2013). The Gamification Revolution. New Delhi: McGraw Hill Education.

Published

2022-12-26

How to Cite

MARTINS, A. C.; FRADE, I. M. S. de A.; TINTI, D. da S. The pedagogical residency program and the mobilization of Didactic-Mathematical Knowledge : an analysis focusing on ecological suitability. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 385–421, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p385-421. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58196. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022