Construction of the theory/practice relationship through strategies to overcome the university/school dichotomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p026-048

Keywords:

Initial Teacher Training, Mathematics, University/School dichotomy, Relationship theory/practice, Educational policies

Abstract

This article aims to present the practices carried out in the discipline of Curriculum in Mathematics Education for the insertion of students of the Degree in Mathematics of the Federal University of Pelotas in schools. To this end, it starts with a historical synthesis of Brazilian public policies and their impact on initial teacher training, together with notes about what Nóvoa (2002) designates as dilemmas of the teaching profession, which support the idea that teachers’ illnesses can also be considered a dilemma of the work of these professionals. In this way, we reserve a space in the text to expose the proposition that the sociopolitical and economic context and the functioning mechanisms of schools can contribute to teachers’ illnesses, through educational policies, which are elaborated under the influence of multilateral disseminating organizations. of the neoliberal model. Afterwards, we present an examination of the practices carried out by students of the Degree in Mathematics in educational institutions. Next, we expose our understanding that initial teacher training should allow: the construction of pedagogical knowledge; the student's understanding that their craft requires continuous improvement due to constant social, political, economic, cultural and scientific changes; and the development of practices that allow future teachers to interpret, reinterpret, and systematize their experiences, in order to maintain a continuous process of building their being a teacher.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Neslei Nogueira, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Mestrado em Educação Matemática

Denise Nascimento Silveira, Universidade Federal de Pelotas

Doutorado em Educação

References

Aguiar, R. M. R., & Almeida, S. F. C. (2008). Mal-estar na educação: o sofrimento psíquico de professores. Juruá.

Cunha, L. A. (1996). Os Parâmetros Curriculares para o Ensino Fundamental: convívio social e ética. Cadernos de Pesquisa (99), 60–72. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/786/1873

Delors, J. (1998). Educação: um tesouro a descobrir. Cortez.

Esteve, J. M. (1999). O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Edusc.

Houaiss, A., & Villar, M. S. (2001). Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Objetiva.

Imbernón, F. (2022). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Cortez.

Libâneo, J. C., & Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2012). Educação escolar: políticas, estrutura e organização (2a ed). Cortez.

Morosini, M. C., & Fernandes, C. M. B. (2014). Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito (2), 154–164. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875/12399

Esteve, J. M. (1995). Mudanças sociais e função docente. In: A. Nóvoa (org.). Profissão professor. (pp. 93-124). Porto Editora.

Nóvoa, A. (2002). Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Educa.

Nóvoa, A. (2007). O regresso dos professores. Conferência Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da Aprendizagem ao longo da Vida (pp. 1-11). Lisboa.: Presidência Portuguesa do Conselho da União Europeia. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/687/1/21238_rp_antonio_novoa.pdf

Nóvoa, A. (2019). Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade (3), 1-15. https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt

Ministério da Educação (MEC). (2001). Plano Nacional de Educação 2001 – 2010. MEC: Brasília.

Ministério da Educação (MEC). (2017). Base Nacional Comum Curricular para a Formação de Professores. MEC: Brasília.

Oliveira, D., & Sousa, S. (1996). Currículo nacional e avaliação: elementos para uma discussão. Revista de Educação AEC (100), 148-166.

Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO). (1990). Declaração Mundial sobre Educação para Todos. UNESCO: Nova Iorque.

Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO). (1993). Declaração de Nova Delhi sobre Educação para Todos. UNESCO: Nova Delhi.

Portaria nº 38, de 12 de dezembro de 2007. (2007). Dispõe sobre o Programa de Bolsa Institucional de Iniciação à Docência - PIBID.

Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. (2018). Institui o Programa de Residência Pedagógica.

Secretaria de Justiça e Sistemas Penal e Socioeducativo (SSPS). (2022). Reduflação: um "palavrão" com um forte sabor a lesão... um requintado “primor” que afeta os interesses do consumidor. SSPS: Porto Alegre. https://procon.rs.gov.br/reduflacao

Published

2023-10-03