The evolution of the notion of continuity e reflections about the relation betwen the discret and the continuum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i4p287-307

Keywords:

Continuity, discretude, definition, mathematics

Abstract

Although the beginning of the mathematical treatment of discrete and continuum objects precedes the elaboration of the theoretical notions of continuity and discreteness – the property of being discrete – it is correct to say that the first time in history that the contradiction between the two concepts appeared dates back to ancient Greece, and Zeno's paradoxes are the oldest and clearest example of this contradiction. Despite the changes that occurred with the scientific revolution of the 17th century and the emergence of the notion of function, continuity remained related to the movement of an object from one place to another, although with the work of Descartes began a process of unification between the discrete and continuum aspects of mathematics. In the 19th century, the notion of continuity took on a new form, as the notion of continuity and discrete mathematics began to be approached on the basis of studies of series and motion, which made possible the modern definitions of limit and continuity, which in turn made it possible to establish an intrinsic relationship between the discrete and the continuum. After the historical exposition, an attempt is made to show the epistemological and philosophical implications of this process, which are extremely important for the educational process, insofar as the discrete and the continuum are related to language and intuition. The methodology used in this article is a historical bibliographical analysis based on the notion of complementarity as elaborated by Michael Otte.

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Author Biographies

jacqueline Borges de Paula, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutorado em Educação Matemática

Humberto de Assis Clímaco, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 2002), Especialização em Matemática do Ensino Básico pela Universidade Federal de Goiás (2006) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso. É doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás, sob orientação do Professor Doutor Ildeu Moreira Coêlho e co-orientação do Professor Doutor Michael Otte. Atualmente é professor adjunto no Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal de Goiás. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática (GRUEPEM) liderado pela Prof.ª Dr.ª Marta Maria Pontin Darsie na Linha de Pesquisa Abordagem Interpretativa Semiótica ao processo de aprendizagem, avaliação e ensinagem da Matemática na Educação Básica e Superior. Tem experiência como professor no ensino básico e superior e como pesquisador na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Filosofia da Matemática e História da Matemática.

Ironei Angelo dos Santos Junior, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG - 2021), Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera (2023). Durante a graduação foi bolsista do Programa de Educação Tutorial da Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Goiás (PETMAT de 2018 - 2021). Atualmente é professor em contrato temporário da rede municipal de Educação da Prefeitura de Goiânia. Tem experiência como professor no ensino básico e como pesquisador na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática e História da Matemática.

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Published

2024-12-23

How to Cite

BORGES DE PAULA, jacqueline; DE ASSIS CLÍMACO, H.; DOS SANTOS JUNIOR, I. A. . The evolution of the notion of continuity e reflections about the relation betwen the discret and the continuum. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 4, p. 287–307, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i4p287-307. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/65742. Acesso em: 23 dec. 2024.