A potentially meaningful teaching unit mediated by the flipped classroom for teaching polyhedra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i2p256-28009

Keywords:

High school, Polyhedra, Flipped classroom, Potentially meaningful teaching unit

Abstract

Polyhedra are objects of knowledge of geometry, fundamental to the process of teaching and learning mathematics. For this, it is expected that students, throughout their schooling, develop spatial visualization, logical reasoning and problem-solving skills. Therefore, this study was developed as qualitative research and is characterized as a case study. It is an excerpt from a master’s degree research which sought to evaluate the potential of applying a Unit of Potentially Meaningful Teaching (UPMT) on Polyhedra in a High School class, based on the methodological work carried out by the Flipped Classroom. The application took place in a second grade high school class, in the first two months of 2023, with the participation of 14 students from the state education system. The data were produced from the elaboration, application and analysis of the results of a UPMT, considering, for this work, three of the categories selected: technological dimension and applied resources (videos, texts, slides, exercises), diversified activities (games, investigative experiments, etc.) and students’ knowledge of Polyhedra. The data collected indicates significant advances in student learning, highlighting student engagement, protagonism, autonomy and understanding of the topic, in addition to challenges such as limited internet access. In conclusion, this research suggests that the active methodology of the Flipped Classroom can be an effective alternative for basic education teachers to minimize traditional teaching practices.

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Author Biographies

Adriana Pereira da Silva, Universidade federal de Sergipe

Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática

Tiago Nery Ribeiro, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo (2015), Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (2009), Especialização em Ciências da natureza e suas tecnologias(2007) e graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Sergipe (2003). Atualmente é professor adjunto do Departamento de Física da Universidade Federal de Sergipe - cidade universitária José Aloísio de Campos; Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPEGECIMA; Docente permanente e atualmente coordenador adjunto do Programa de Pós Graduação Profissional em Ensino de Física - PPGPF polo 11 do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF. Pesquisador e líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física - GPEF-UFS e Pesquisador do grupo Laboratório de Pesquisa em Ensino de Ciências - LAPECI. Suas áreas de interesse são Ensino de Física e Educação Matemática. Dedica-se também a teorias de Aprendizagem, especialmente a da Aprendizagem Significativa, e a formação de professores

Denize da Silva Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Especialista em Arteterapia pela FIZO-ALQUIMYART e Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Sergipe. É professora da Universidade Federal de Sergipe no Departamento de Matemática (Campus São Cristóvão). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Contemporaneidade (EDUCON/UFS), do Grupo de Estudos e Pesquisa em Processos de Argumentação no Ensino de Matemática (GEPEM/IFS) e do Grupo de Pesquisa em Desenvolvimento Neurocognitivo da Aprendizagem Matemática. Tem experiência com formação de professores, com ênfase em Educação Matemática, atuando também com outros temas: Universo Explicativo. Relação com o Saber. Didática da Matemática. Educação Inclusiva e Currículo.

Andre Ricardo Magalhães, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP. É Bacharel em Informática pela Universidade Católica do Salvador (1997). Especialista em Educação e Novas Tecnologias da Informação e da Comunicação pela Universidade do Estado da Bahia (1999), Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Atualmente é Coordenador do Programa de Mestrado em Gestão e Tecnologias aplicadas a Educação na Universidade do Estado da Bahia. Foi eleito em 2009 como Presidente do Fórum da Área de Informática da CAPES- UAB. Atua como avaliador de cursos de graduação do INEP. Faz parte da base de consultores do INEP para elaboração de itens do ENEM na área de Matemática. Tem experiência na área de novas tecnologias e o processo de aprendizagem, dedicando-se principalmente a estudar sobre as Tecnologias da informação e da Comunicação e seus impactos nos processos educacionais. Autor de diversos artigos na área, têm tido publicações tanto nacionais quanto Internacionais. Atua também nos seguintes temas: Modelagem Cognitiva, Redes Sociais e Educação, Educação matemática, WEB 2.0, Interação Homem-Computador, Hipermídia Adaptativa e Gestão do Conhecimento.

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Published

2024-09-01

How to Cite

PEREIRA DA SILVA, A.; NERY RIBEIRO, T. .; DA SILVA SOUZA, D.; RICARDO MAGALHÃES, A. A potentially meaningful teaching unit mediated by the flipped classroom for teaching polyhedra. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 256–280, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i2p256-28009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66257. Acesso em: 26 sep. 2024.