Transpositional connections from the perspective of developing epistemological reference models based on school mathematics object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i3p327-347

Keywords:

Anthropological theory of the didactic, School mathematics, Differential and integral calculus, School mathematics, DifferentiEpistemological model of reference

Abstract

Our aim in this article is to present ideas linked to some objects of school mathematics that reveal transpositional connections pertinent to the development of epistemological reference models, linking them to the notions of mathematical objects of Differential and Integral Calculus. The theoretical framework is centered on Didactic Transposition and the Anthropological Theory of the Didactic. We show how some of the objects of school mathematics are the focus of the notions of the objects of Differential and Integral Calculus, as well as highlighting the transpositional connections between school mathematics and higher education mathematics. In these transpositive connections lie possibilities for the development of epistemological models of reference that make the teaching of the objects of Differential and Integral Calculus more comprehensible.

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Author Biographies

José Carlos de Souza Pereira, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas

José Messildo Viana Nunes, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação Matemática

Saddo Ag Almouloud, UFPA

Doutorado em Mathematiques et Applications - Université de Rennes 1 em 1992 - frança. Assistente doutor - pontifícia universidade católica de São Paulo, e assistente doutor da fundação Santo André. Consultor ad hoc da fundação de amparo a pesquisa do estado de são Paulo, da capes, bolsista pesquisador de CNPQ, foi coordenador do programa de estudos pós-graduados em educação matemática da PUC-SP de 2007 à 2009 e de 01/08/2013 a 31/07/2017. Atualmente é vice coordenador do referido programa. Foi coordenador do curso de especialização em educação matemática da PUC-SP de 2006 a 2017. Publicou mais de 50 artigos em periódicos especializados e mais de 83 trabalhos em anais de eventos. Possui 5 capítulos de livros e 12 livros publicados. Possui 1 software e mais de 62 itens de produção técnica. Participou de vários eventos no exterior e mais de 112 no brasil. Orientou mais 77 dissertações de mestrado e teses de doutorado na área de educação matemática entre 1996 e 2016. Participou de mais de 200 bancas de defesa de dissertações e doutorados. Coordenou mais de 5 projetos de pesquisa. Atualmente coordena 2 projetos de pesquisa. Atua na área de educação, com ênfase em educação matemática. É avaliador do prêmio victor civita desde 2013. Em suas atividades profissionais interagiu com mais 70 colaboradores em coautorias de trabalhos científicos. Em seu currículo lattes os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: ensino-aprendizagem, geometria, educação matemática, matemática, demonstração, ensino básico, formação de professores, geometria dinâmica, TIC.

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Published

2024-11-03

How to Cite

PEREIRA, J. C. de S.; NUNES, J. M. V.; ALMOULOUD, S. A. Transpositional connections from the perspective of developing epistemological reference models based on school mathematics object. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 327–347, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i3p327-347. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66940. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Epistemological reference model (ERM) for teaching calculus