Conway's notion of real number and the principle of complementarity, some contributions to the development of epistemological reference models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i3p348-374

Keywords:

Real number, Complementarity, Conway number, Epistemological reference model

Abstract

The objective of this article is to highlight the potential of Conway's theory compared to the classical concept of number with a view to contributing to the development of Epistemological Reference Models for teaching Differential and Integral Calculus. The search for a single answer to the epistemological question “What is a number?” has mobilized Mathematics epistemologists for centuries, considered essential for the foundation of this concept. John Horton Conway, an English mathematician from Princeton University, dedicated himself to researching this issue and resulted in a theory presented in the 1970s. In this article we bring elements about this theory highlighting its contributions to the evolution of the foundation of the concept of number. Conway's definition of number meets the complementarity of the intensional and extensional aspects of this concept, bringing advantages to Mathematics teaching. Scientific investigations and results of teaching practices in the field of teaching have encouraged questions about the importance of the role that the concept of real numbers has for learning Calculus and Real Analysis. Add to this question, and for Mathematics in general, and for the formation of analytical thinking, and for mathematical thinking? The reflections carried out in this article aim to raise epistemological and cognitive aspects about the classical construction of number, seeking to have an impact on current epistemology.

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Author Biographies

Rogério Ferreira da Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (Campus São Paulo) - IFSP/SP.

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Mestre em Educação Matemática pela mesma instituição. Graduado em Matemática (Bacharelado e Licenciatura Plena). Foi professor efetivo da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo por 10 anos, atuando como professor do Ensino Fundamental (5º ao 8º ano) e Ensino Médio, atuou também na Diretoria de Ensino (Oficina Pedagógica) e na Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas (CENP/SEE) na área de Matemática. Atualmente é Professor do Departamento de Matemática da PUC/SP e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP (Campus São Paulo). Tem experiência no Ensino de Matemática, com ênfase nas disciplinas de Cálculo Diferencial e Integral, Álgebra, Teoria dos Números, Educação Matemática e Formação Continuada de Professores de Matemática.

Sonia Barbosa Camargo Igliori, PUC-SP

Doutorado em Matemática

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Published

2024-11-03

How to Cite

FONSECA, R. F. da; BARBOSA CAMARGO IGLIORI, S. Conway’s notion of real number and the principle of complementarity, some contributions to the development of epistemological reference models. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 348–374, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i3p348-374. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/66941. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Epistemological reference model (ERM) for teaching calculus