Perception of health professionals about the insertion of speech-language pathologyst in Primary Care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i2e60153

Keywords:

Public Health, Primary Health Care, Speech, Language and Hearing Sciences

Abstract

Introduction: The performance of Speech-language pathology in public health has evolved, however, there are still few professionals working in Primary Care, so it is necessary to know better about its potentialities and challenges, since it assumes relevance for the integral health of subjects. Objective: To verify the knowledge that employees of two Primary Health Care Units (PHCU); one that has a resident speech therapist and another that does not, have on speech therapy and how they deal with the area’s demands. Method: The study is quantitative-qualitative, cross-sectional. For data collection, an online semi-structured questionnaire was used regarding the knowledge about the performance of the speech therapist, applied to professionals from two PHCU in a metropolis of São Paulo. The data were analyzed based on Content Analysis. Results: There is a lack of knowledge of the employees of both units about speech therapy and its importance in Primary Care. From the PHCU that has a speech therapist, only one participant said to have some experience working with the professional. All of participants affirm that the insertion of the speech therapist in the health teams is relevant and that there are advantages for the care of the patients and for adding to the knowledge of the professionals in the team. Conclusion: The lack of knowledge about the performance of the speech therapist may be one of the factors that difficult the insertion of the professional in health teams. The ignorance of the users’ speech therapy needs and of the healthcare network flows directly impact the user’s access to the healthcare system.

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Author Biography

Irani Rodrigues Maldonade, Universidade Estadual de Campinas

Graduada em Fonoaudiologia (bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1984) e graduada em Linguística (bacharelado) pela Universidade Estadual de Campinas (1986). Mestre em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Ambos os trabalhos foram desenvolvidos na área de Aquisição da Linguagem sob o prisma do interacionismo. Participou como professora PRODOC/CAPES (2006/2008) junto ao Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana da Universidade Federal de Santa Maria, RS. Fez pós-doutorado no Departamento de Linguística do IEL/Unicamp, desenvolvendo projeto de pesquisa que tematizava não só o erro, mas também a autocorreção na fala da criança, na sua relação com a língua/linguagem. Tem experiência na área de Fonoaudiologia - especialmente em clínica de linguagem e saúde coletiva e na área de Linguística - principalmente em Aquisição da Linguagem (oral e escrita). É docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da FCM/UNICAMP atuante na graduação do curso de Fonoaudiologia, na Residência Multiprofissional e na Pós-Graduação em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação da FCM/UNICAMP.

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Published

2023-08-02

How to Cite

Maschio, E. ., & Maldonade, I. R. (2023). Perception of health professionals about the insertion of speech-language pathologyst in Primary Care. Distúrbios Da Comunicação, 35(2), e60153. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i2e60153

Issue

Section

Artigos