Mathematics pedagogical residency, inclusion and remote teaching: developments for initial and continuing education and teacher professional identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p360-384

Keywords:

Mathematics pedagogical residency, Teacher training, Teacher professional identity, Inclusive mathematics education, Remote education

Abstract

In this article, we present the pedagogical residency of the Mathematics Nucleus of the Federal Rural University of Rio de Janeiro to analyze some experiences and developments for initial and continuing teacher education from participation in the two editions of this program. To answer the question: “Does the pedagogical residency contribute to the constitution of the teacher’s professional identity and the formation of its stakeholders?” we adopted the methodology of the residents’ narratives about this experience, which focus on the highlights aimed at inclusive mathematics education, in the edict of the year 2018, and for the issue of remote teaching, in the 2020 edict. The teacher-advisor’s and the preceptor’s analyses revealed the considerable impact on the constitution and consolidation of the teaching identity of all involved, who believe that this program should permanently integrate the degree courses.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amália Bichara Guimarães, Municipal Secretary of Education of Seropédica-RJ

Graduated in Mathematics Degree from the Geraldo Dibiase Educational Center (2003). Degree in Pedagogy at UNIRIO Consórcio CEDERJ (2018) He is currently a regent professor at the Municipality of Seropédica and School Operational Assistant at SEEDUC RJ. Has experience in Mathematics, with emphasis on Mathematics. Specialist in Mathematics Teaching from UFRJ(2006) and Master in Science and Mathematics Education from the Graduate Program in Science and Mathematics Education at UFRRJ(2020). Preceptor of the Pedagogical Residency Program in Mathematics at UFRRJ.

Gisela Maria da Fonseca Pinto, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Departamento de Matemática Educação Matemática

References

Brasil (2015). Resolução cne/cp nº 2, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Brasília, DF.

Capes (2018). Portaria Nº 38, de 28 de fevereiro de 2018 - Institui o Programa Residência Pedagógica. disponível em http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica acesso em maio de 2022

Fernandes, S. H. A. A.; Healy, L (2020). Educação Matemática, um bem comunitário? Resistindo à normalização e a hegemonia do simbólico. Boletim GEPEM, n. 76, p. 202-220.

Fiorentini, D; Passos, C. L. B. P.; Lima, R. C. R (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 - 2012. Campinas: FE/Unicamp.

Freitas, A. B. M. C (1995). Deficiência ao Enfoque da Neurodiversidade. Revista Científica de Educação, Inhumas, v. 1, n. 1, p. 86-97. Disponível em: https://seer.facmais.edu.br/rc/index.php/RCE/article/view/10 Acesso em: 13 abr. 2022

Gatti, B; Barreto, E. S. S; André, M. E. D. A; Almeida, P. C (2019). A. Professores no Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO.

Halbwachs, M (1950). La mémoire collective. Paris, Presses Universitaires de France.

Marcondes, F. G. V.; Lima, P. C (2020). A busca pela receita de inclusão na formação de professores: o olhar para o outro e a empatia matemática como um caminho possível. Boletim GEPEM, n. 76, p. 124-133.

Marcone, R (2015). Deficiencialismo: A invenção da deficiência pela normalidade. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro (SP)

Moreira, P. C.; Ferreira, A. C (2013). O Lugar da Matemática na Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 27, n. 47, p. 981-1005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bolema/v27n47/14.pdf Acesso em: 05 nov. 2020.

Moretti, V. D (2011). A articulação entre a formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática: o caso da Residência Pedagógica da Unifesp. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 385-390. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/7733 Acesso em: 13 maio 2020.

Nóvoa, A (1992). Os professores e as histórias da sua vida In: NÓVOA. A (org.). Vidas do Professores. Porto: Porto Editora. p. 11-30.

Pletsch, M. D (2009). A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, Curitiba, n. 33, p. 143-156. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n33/10.pdf Acesso em: 09 maio 2020

Rodrigues, D (2006). Dez ideias (mal) feitas sobre a Educação Inclusiva. In: Rodrigues, D. (org.). Inclusão e Educação: doze olhares sobre a Educação Inclusiva. São Paulo: Summus.

Rodrigues, D.; Lima-Rodrigues, L (2011). Formação de Professores e Inclusão: como se reformam os reformadores? Educar em Revista, n. 41, p. 41-60, jul./set. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n41/04.pdf . Acesso em: 24 jul. 2020.

Silva, A. J. N.; Nery, E S. S.; Nogueira, C. A (2020). Formação, tecnologia e inclusão: o professor que ensina Matemática no “novo normal”. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 5, n. 2, p. 97-118.

Silva, A. J. N.; Passos, C. L. B (2020). Formação do professor que ensina matemática, ludicidade e narrativas: o que se pesquisou no Brasil. Em Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-20.

Silva, K. A. C. P.; Cruz, S. P (2018). A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação, v. 27, n. 2, p. 227-247. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062 Acesso em: 13 maio 2020

Skovsmose, O (2019). Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 6, p. 16-32.

Trezzi, C (2021). A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia. São Paulo, n.37, pp.1-14.

Viana, E.A.; ManriquE, A.L (2020). A neurodiversidade na formação de professores: reflexões a partir do cenário de propostas curriculares em construção no Brasil. BOLETIM GEPEM. Rio de Janeiro, n. 76, 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/512/886 Acesso em: 01 out. 2020.

Published

2022-12-26

How to Cite

BICHARA GUIMARÃES, A. .; PINTO, G. M. da F. Mathematics pedagogical residency, inclusion and remote teaching: developments for initial and continuing education and teacher professional identity. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 360–384, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p360-384. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58191. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022