Mathematics pedagogical residency, inclusion and remote teaching: developments for initial and continuing education and teacher professional identity
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p360-384Keywords:
Mathematics pedagogical residency, Teacher training, Teacher professional identity, Inclusive mathematics education, Remote educationAbstract
In this article, we present the pedagogical residency of the Mathematics Nucleus of the Federal Rural University of Rio de Janeiro to analyze some experiences and developments for initial and continuing teacher education from participation in the two editions of this program. To answer the question: “Does the pedagogical residency contribute to the constitution of the teacher’s professional identity and the formation of its stakeholders?” we adopted the methodology of the residents’ narratives about this experience, which focus on the highlights aimed at inclusive mathematics education, in the edict of the year 2018, and for the issue of remote teaching, in the 2020 edict. The teacher-advisor’s and the preceptor’s analyses revealed the considerable impact on the constitution and consolidation of the teaching identity of all involved, who believe that this program should permanently integrate the degree courses.
Metrics
References
Brasil (2015). Resolução cne/cp nº 2, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Brasília, DF.
Capes (2018). Portaria Nº 38, de 28 de fevereiro de 2018 - Institui o Programa Residência Pedagógica. disponível em http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica acesso em maio de 2022
Fernandes, S. H. A. A.; Healy, L (2020). Educação Matemática, um bem comunitário? Resistindo à normalização e a hegemonia do simbólico. Boletim GEPEM, n. 76, p. 202-220.
Fiorentini, D; Passos, C. L. B. P.; Lima, R. C. R (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 - 2012. Campinas: FE/Unicamp.
Freitas, A. B. M. C (1995). Deficiência ao Enfoque da Neurodiversidade. Revista Científica de Educação, Inhumas, v. 1, n. 1, p. 86-97. Disponível em: https://seer.facmais.edu.br/rc/index.php/RCE/article/view/10 Acesso em: 13 abr. 2022
Gatti, B; Barreto, E. S. S; André, M. E. D. A; Almeida, P. C (2019). A. Professores no Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO.
Halbwachs, M (1950). La mémoire collective. Paris, Presses Universitaires de France.
Marcondes, F. G. V.; Lima, P. C (2020). A busca pela receita de inclusão na formação de professores: o olhar para o outro e a empatia matemática como um caminho possível. Boletim GEPEM, n. 76, p. 124-133.
Marcone, R (2015). Deficiencialismo: A invenção da deficiência pela normalidade. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro (SP)
Moreira, P. C.; Ferreira, A. C (2013). O Lugar da Matemática na Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 27, n. 47, p. 981-1005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bolema/v27n47/14.pdf Acesso em: 05 nov. 2020.
Moretti, V. D (2011). A articulação entre a formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática: o caso da Residência Pedagógica da Unifesp. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 385-390. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/7733 Acesso em: 13 maio 2020.
Nóvoa, A (1992). Os professores e as histórias da sua vida In: NÓVOA. A (org.). Vidas do Professores. Porto: Porto Editora. p. 11-30.
Pletsch, M. D (2009). A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, Curitiba, n. 33, p. 143-156. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n33/10.pdf Acesso em: 09 maio 2020
Rodrigues, D (2006). Dez ideias (mal) feitas sobre a Educação Inclusiva. In: Rodrigues, D. (org.). Inclusão e Educação: doze olhares sobre a Educação Inclusiva. São Paulo: Summus.
Rodrigues, D.; Lima-Rodrigues, L (2011). Formação de Professores e Inclusão: como se reformam os reformadores? Educar em Revista, n. 41, p. 41-60, jul./set. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n41/04.pdf . Acesso em: 24 jul. 2020.
Silva, A. J. N.; Nery, E S. S.; Nogueira, C. A (2020). Formação, tecnologia e inclusão: o professor que ensina Matemática no “novo normal”. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 5, n. 2, p. 97-118.
Silva, A. J. N.; Passos, C. L. B (2020). Formação do professor que ensina matemática, ludicidade e narrativas: o que se pesquisou no Brasil. Em Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-20.
Silva, K. A. C. P.; Cruz, S. P (2018). A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação, v. 27, n. 2, p. 227-247. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062 Acesso em: 13 maio 2020
Skovsmose, O (2019). Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 6, p. 16-32.
Trezzi, C (2021). A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia. São Paulo, n.37, pp.1-14.
Viana, E.A.; ManriquE, A.L (2020). A neurodiversidade na formação de professores: reflexões a partir do cenário de propostas curriculares em construção no Brasil. BOLETIM GEPEM. Rio de Janeiro, n. 76, 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/512/886 Acesso em: 01 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).