The division algorithm in the initial mathematics teacher training
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p344-372Keywords:
Mathematics teacher training, Elementary theory of numbers, Euclidean division, Division algorithmAbstract
Among studies on teacher knowledge and mathematical training, in recent years we have seen the emergence of interest in training in Elementary Theory of Numbers, Mathematics field whose concern is integers numbers and their operations. In this context, the present investigation aimed to discuss issues related to Euclidean division, more specifically to the division algorithm, within the scope of initial training, as well as to identify and debate, difficulties evidenced by undergraduate students in Mathematics degree at a public university in Ceará in relating This topic is addressed in the subject of Theory of Numbers with the teaching of the mathematical operation of division in Basic Education. The adopted theoretical framework points to the need to review the way in which the subject of Theory of Numbers has been worked on in the teaching degree, while the results of the questionnaire applied to 18 (eighteen) students in Mathematics degree indicated that basic ideas related to Euclidean division, and more specifically to the division algorithm, are still not well settled and articulated in these students, which may signal a possible weakness in the future practice of these teachers. It is concluded, therefore, that an approach more focused on the meanings of calculations and their implications than on the memorization and execution of algorithms is necessary to qualify the mathematical training in Elementary Theory of Numbers of future Mathematics teachers.
Metrics
References
Almeida, M. V. R., & Ribeiro, M. (2019). Conhecimento especializado do formador de professores de Matemática ao discutir a relação de ordem no conjunto dos números inteiros. Quadrante, 28(2), 125-148.
https://doi.org/10.48489/quadrante.23015
Almouloud, S. A., Figueroa, T. P., & Fonseca, R. V. (2021). Análise epistemológica de Teoria dos Números e Criptografia: importância dessas áreas nos currículos de licenciatura em Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 10(21), 22-43.
https://doi.org/10.33871/22385800.2021.10.21.22-43
Boyer, C. B. (1996). História da Matemática. Edgard Blücher LTDA.
Brasil. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. MEC/SEF.
Brasil. (2018). Base nacional comum curricular. MEC.
Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., & Muñoz-Catalán, M. C. (2018): The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 1–18.
https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981
Fiorentini, D. (2005). A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, 18, 107-115.
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/266
Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2009). Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.
Hefez, A. (2004). Elementos de Aritmética. SBM.
Melo, C. I. B., & Moriel Junior, J. G. (2021). Um marco teórico para o Conhecimento Especializado de Professores de Matemática (Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge – MTSK). Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 5(1).
https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.34290
Moreira, P. C., & David, M. M. M. S. (2005). A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. Autêntica.
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. PISA/OECD Publishing.
https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Pais, L. C. (2002). Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Autêntica.
Ponte, J. P. (2006). Números e álgebra no currículo escolar. In I. Vale, T. Pimentel, A. Barbosa, L. Fonseca, L. Santos, & P. Canavarro (Eds.). Números e álgebra na aprendizagem da Matemática e na formação de professores (pp. 5-27). SEM-SPCE.
Resende, M. R. (2007) Re-significando a disciplina de Teoria dos Números na formação do professor de Matemática na licenciatura. [Tese de doutoramento, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Repositório PUCSP.
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11207
Resende, M. R., & Machado, S. D. A. (2012). O ensino de matemática na licenciatura: a disciplina Teoria Elementar dos Números. Educação Matemática Pesquisa, 14(2), 257-278.
https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/9077
Rodrigues, A. C. (2019). As quatro operações matemáticas: das dificuldades ao processo ensino e aprendizagem. [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Repositório Institucionais UNESP.betim
http://hdl.handle.net/11449/181901
Sidki, S. (1975). Introdução à Teoria dos Números. IPMA.
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
http://www.jstor.org/stable/1175860
Valente, W. R. (2022). História da formação do professor que ensina matemática: etapas de constituição da matemática para ensinar. Boletim online de Educação Matemática, 10(19), 10-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).