The division algorithm in the initial mathematics teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p344-372

Keywords:

Mathematics teacher training, Elementary theory of numbers, Euclidean division, Division algorithm

Abstract

Among studies on teacher knowledge and mathematical training, in recent years we have seen the emergence of interest in training in Elementary Theory of Numbers, Mathematics field whose concern is integers numbers and their operations. In this context, the present investigation aimed to discuss issues related to Euclidean division, more specifically to the division algorithm, within the scope of initial training, as well as to identify and debate, difficulties evidenced by undergraduate students in Mathematics degree at a public university in Ceará in relating This topic is addressed in the subject of Theory of Numbers with the teaching of the mathematical operation of division in Basic Education. The adopted theoretical framework points to the need to review the way in which the subject of Theory of Numbers has been worked on in the teaching degree, while the results of the questionnaire applied to 18 (eighteen) students in Mathematics degree indicated that basic ideas related to Euclidean division, and more specifically to the division algorithm, are still not well settled and articulated in these students, which may signal a possible weakness in the future practice of these teachers. It is concluded, therefore, that an approach more focused on the meanings of calculations and their implications than on the memorization and execution of algorithms is necessary to qualify the mathematical training in Elementary Theory of Numbers of future Mathematics teachers.

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Author Biographies

Carlos Ian Bezerra de Melo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE) e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Discente do curso de Especialização em Educação Matemática: Estratégias, Métodos e Tecnologias, pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR). Pesquisa Identidade Profissional Docente e Formação de Professores, com ênfase na formação inicial do professor de Matemática. Desenvolve atividades relacionadas à Educação Matemática junto ao Laboratório de Educação Matemática da FECLESC (LaboMática) e faz parte dos grupos Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS) e Formação de Professores, Fundamentos Educativos e Práticas Docente (FORPRO), certificados pelo CNPq. Tem afinidade pelos temas: formação, identidade e desenvolvimento profissional docente, com ênfase na área de Matemática; Educação Matemática; currículo e ensino.

João Luzeilton de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (1987), Mestre em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba (2001) e Doutor em Engenharia de Teleinformática, com ênfase em Computação Quântica, pela Universidade Federal do Ceará (2012). Título da Tese: Ferramentas Algébricas para o Estudo do Entrelaçamento Quântico. Pós - Doutor em Ensino de Matemática pela Universidade Federal Ceará (2019). Tendo lecionado Matemática por 7 (sete) anos em escolas do Ensino Fundamental e do Ensino Médio, atualmente é professor Associado N da Universidade Estadual do Ceará - UECE, no curso de Licenciatura em Matemática da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC, lecionando as disciplinas de CÁLCULO DIFERENCIAL E INTEGRAL, ÁLGEBRA LINEAR, EQUAÇÕES DIFERENCIAIS, GEOMETRIA EUCLIDIANA PLANA, GEOMETRIA EUCLIDIANA ESPACIAL, FUNDAMENTOS DE MATEMÁTICA, GEOMETRIA ANALÍTICA, TEORIA DOS NÚMEROS, TEORIA DOS CONJUNTOS, ESTRUTURAS ALGÉBRICAS, HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, DESENHO GEOMÉTRICO e ESTÁGIO SUPERVISIONADO NO ENSINO FUNDAMENTAL. Atua também como professor das disciplinas NÚMEROS E FUNÇÕES REAIS, CÁLCULO DIFERENCIAL E INTEGRAL, ARITMÉTICA e GEOMETRIA ANALÍTICA no PROFMAT/FECLESC/UECE. De abril/2014 a abril/2018 foi coordenador do subprojeto do PIBID - MATEMÁTICA/FECLESC. Além disso, desenvolve atividades de orientação de Iniciação Científica, Iniciação Tecnológica, Monitoria Acadêmica e Extensão. Áreas de interesse: Matemática, Ensino de Matemática, Formação de Professores, História da Matemática, Entrelaçamento de Estados Quânticos (medidas de entrelaçamento e critérios de separabilidade de estados quânticos), Algoritmos Quânticos e Geometria Dinâmica. Desde 2017 integra o Laboratório de Pesquisas Multimeios da Universidade Federal do Ceará - UFC. Coordena atualmente o ESTÁGIO SUPERVISIONADO do Curso de Licenciatura em Matemática e o Projeto de Extensão "MATEMÁTICA, COMUNIDADE, CIDADANIA E UNIVERSIDADE" da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC

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Published

2023-10-03

How to Cite

MELO, C. I. B. de; OLIVEIRA, J. L. de. The division algorithm in the initial mathematics teacher training. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 344–372, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i3p344-372. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62190. Acesso em: 22 dec. 2024.