Aspects of knowledge to teach Mathematics to students with Down Syndrome raised in a community of teachers

Authors

  • Neusa Eliana Wollmann Tabaka Secretaria Estadual de Educação do Paraná
  • Fábio Alexandre Borges Universidade Estadual do Paraná / Campus de Campo Mourão
  • Everton José Goldoni Estevam Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p111-136

Keywords:

Special Education, Inclusive Mathematics Education, Teacher Education, Down Syndrome

Abstract

This research, presented in the article, aimed to investigate aspects of knowledge necessary for teaching Mathematics to students with Down syndrome elicited within the formative context of a community of teachers. Adopting a qualitative, intervention-research approach, a group of seven teachers specializing in Mathematics education for students with Down syndrome was formed. These educators worked in both special education schools and mainstream schools. The group interacted synchronously and asynchronously, as the training occurred before and after the onset of the COVID-19 pandemic. Data were collected using audio recordings, field diary notes by the researcher, and records of interactions in a WhatsApp group. Analysis of the produced information was guided by three emerging aspects from the data set: a) Down syndrome, potentials, and challenges related to Mathematics; b) knowledge of the concept (number) for teaching and learning in students with Down syndrome; and c) curriculum adaptation and the use of multisensory materials. In conclusion, formative actions based on a community of teachers allow for a flexible work plan, leading the teacher to consider the specific difficulties, skills, and motivations of students with Down syndrome in Mathematics education. This approach values the diverse perspectives of teachers and the importance of sharing their knowledge and experiences, addressing the emerging needs of the group, and articulating their interests and practices.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Neusa Eliana Wollmann Tabaka, Secretaria Estadual de Educação do Paraná

Mestrado em Educação Matemática

Fábio Alexandre Borges, Universidade Estadual do Paraná / Campus de Campo Mourão

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (2006) e Doutorado pelo mesmo Programa (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente com a temática surdez. Editor da Revista Paranaense de Educação Matemática e docente da Universidade Estadual do Paraná-Câmpus de Campo Mourão. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Educação Matemática. Membro-fundador do GT13 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática: Diferença, Inclusão e Educação Matemática.

Everton José Goldoni Estevam, Universidade Estadual do Paraná

Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática

References

Abdelahmeed, H. (2007). Do children with Down Syndrome have difficulty in counting and why? International Journal of Special Education, Vancouver, 22(2), 129-139.

Bissoto, M. L. (2005). Desenvolvimento cognitivo e o processo de aprendizagem do portador de síndrome de Down: revendo concepções e perspectivas educacionais. Ciências & Cognição, 4, 80-88.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Características da investigação qualitativa. In: Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Porto Editora.

Brasil. Ministério da Educação. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP.

Brigstocke, S., Hulme, C. & Nye, J. (2008). Number and arithmetic skills in children with Down syndrome, Down Syndrome Research Directions Symposium 2007, Number and Mathematics, Portsmouth, UK.

Brissiaud, R. (1989). Como as crianças aprendem a calcular, Éditions Retz, Instituto Piaget, Coleção Novos Horizontes, Lisboa.

Costa, C. S. & Souza, M. C. de A. R. (2015). O aluno com Deficiência Intelectual e a Resolução de Problemas. Educação Matemática em Revista, 20(47), 29-37.

Down Syndrome Education – DSE. (n.d.) Organizações de educação sobre a síndrome de Down. Down Syndrome Education International. Syndrome de Down Education EUA. https://www.seeandlearn.org/en-us/numbers/design/

Down Syndrome Assocition Of West Michigan - DSAWM –. (2019). Cartilha de Prática Atitudinais para Inclusão Escolar na síndrome de Down/Organizadora Assia Younes. Curitiba. Reviver Down. Disponível em: https://reviverdown.org.br/wp-content/uploads/2019/12/Cartilha-Crescer-Down-01.pdf.

Estevam, E. J. G. & Cyrino, M. C. C. T. (2019). Condicionantes de aprendizagens de professores que ensinam matemática em contextos de comunidades de prática. Alexandria (UFSC), 12(1), 227-253, 2019. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p227

Gelman, R. & Gallistel, C.R. (1986). The child’s understanding of number, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London.

Grossman, P. L.; Wineburg, S. & Woolworth, S. (2001). Toward a Theory of Teacher Community. The Teachers College Record, 103, p. 942-1012, 2001. Disponível em: http://www.tcrecord.org/Content.asp?ContentID=10833. Acesso em: 14 abr.

Modenutte, S. C., Monteiro, M. A. A. & Susiki, P. A. (2019). Fenomenologia e Filosofia Existencialista de Heidegger no estudo de um deficiente intelectual e suas dificuldades na aprendizagem de matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 12(1), 450-461. https://doi.org/10.3895/rbect.v12n1.9708

Ponte, J. P. (2002). Da formação ao desenvolvimento profissional. In: Actas do ProfMat 98 (pp. Lisboa: APM, p. 27-44.

Porter, J. (1999). Learning to count: a difficult task? Down’s Syndrome. Research and Practive, 6(2), p. 85-94.

Rocha. M. L. & Aguiar. K. F. (2003). Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicol. Cienc. Professor, 23(4), 64-73,

Rodrigues, D. (2008). Desenvolver a Educação Inclusiva: Dimensões do desenvolvimento profissional. Revista da Educação Especial, 4(2), 7-16.

Schwartzman, J. S. (2003). Síndrome de Down. 2. ed. São Paulo: Menon.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.

Tabaka, N. E. W., Borges, F. A. & Estevam, E. J. G. (2020). O ensino de Matemática para estudantes com Deficiência Intelectual sob as lentes de pesquisas brasileiras. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 11(3), 1-25. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.246396

Yokoyama, L. A. (2014). Matemática e Síndrome de Down. Rio de Janeiro. Editora Ciência Moderna Ltda.

Published

2023-12-23

How to Cite

TABAKA, N. E. W. .; BORGES, F. A.; ESTEVAM, E. J. G. Aspects of knowledge to teach Mathematics to students with Down Syndrome raised in a community of teachers. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 4, p. 111–136, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i4p111-136. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62520. Acesso em: 2 dec. 2024.

Issue

Section

Mathematics education of historically marginalized people in the school context