Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of basic education teachers and implications for teacher training
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61500Keywords:
TPACK, innovation in education, curriculum, teacher education, basic educationAbstract
The (post)pandemic context contributed for DICT to move from supporting to protagonists in the pedagogical process, with their limitations and potential being the object of investigation in different spheres. It is essential to pay attention to the teaching role in this context and, more than pointing out gaps in their training or lack of knowledge, it is crucial to establish dialogues and proposals resulting from understandings involving DICT. To this end, we developed a survey with basic education teachers involved in continuing education on educational technologies based on the TPACK framework through a questionnaire about their self-perception regarding content, pedagogical and technological knowledge. Results suggest variations in understanding among different areas of knowledge, especially regarding technological integration and awareness of their practice, with impact on research and curriculum proposals.
References
ADE-OJO, Gordon. O.; YACOUB, Raed. Towards a pedagogy of complementary alternative adult literacy learning spaces (CALLS) in ESOL and literacy learning: A case study of the use of a computerised environment (SCRATCH) in an ESOL class. Studies in the Education of Adults, v. 51, n. 1, p. 89-108, 2 jan. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/02660830.2019.1572441. Acesso em: 30 mar. 2023.
DALMINA, Rute R.; NOGARO, Arnaldo; BATTESTIN, Cláudia. Inteligência, aprendizagem e a Teoria da Modificabilidade Cognitiva Estrutural (TMCE). Série Estudos, v. 21, n. 42, p. 201, 2016. Disponível em: http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/988. Acesso em: 30 mar. 2023.
FONSECA, Vitor da. Desenvolvimento Cognitivo e Processo de EnsinoAprendizagem: abordagem psicopedagógica à luz de Vygotsky. Petrópolis: Vozes, 2018.
GONÇALVES, Teresa N. R. Promoção de habilidades cognitivas e educação: um modelo de análise de programas de desenvolvimento cognitivo. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 45, p. 564-579, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/fQvbFFWDNPbRjHGfMTMQGyr/?lang=pt. Acesso em: 30 mar. 2023.
GUALBERTO, Clarice L.; SANTOS, Záira B. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 35, n. 2, p. 1-30, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502019000200404&tlng=pt. Acesso em: 30 mar. 2023.
GUTIÉRREZ-FALLAS, Luis Fabián; HENRIQUES, Ana. Princípios de design de uma experiência baseada no TPACK na formação inicial de professores de matemática. Campinas, SP, Zetetike, v. 29, n. 0, 2021.
HERRING, Mary C.; KOEHLER, Mattew. J.; MISHRA, Punya. Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). New York, Routledge, 2016.
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre, Penso: 2015.
JONASSEN, David H. Computadores, ferramentas cognitivas: desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Porto, 2000.
KURTZ, Fabiana D.; SILVA, Denilson Rodrigues da. ICT, Media and Education – Some Considerations from the Brazilian Scenario. Annales Educatio Nova UMCS Sectio N, v. 5, p. 487-501, 2020. Disponível em: https://journals.umcs.pl/en/article/view/10421/pdf. Acesso em: 18 jul. 2023.
KURTZ, Fabiana D.; SILVA, Denilson Rodrigues da. Educação multimodal: associações teórico-metodológicas para formação de professores e educação básica. In: GARCIA, D. N. M; SOUZA, F. M. FILHO, P. A.; SILVA, R. C. A. (orgs.). Multiletramentos e formação de professores: A (des/re)construção de paradigmas na cultura digital emergente. São Paulo: Mentes Abertas, 2021. p. 81-94.
KURTZ, Fabiana; SILVA, Denilson R.; KRAJKA, Jaroslaw. Rethinking innovation in education from a crosscultural perspective: the role performed by digital information and communication technologies (DICT) in pedagogy change. Humanidades & Inovação, v. 8, p. 114-131, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4869. Acesso em: 18 jul. 2023.
KURTZ, Fabiana Diniz; MACHADO, Glaucio J. C.; JOHANN, Maria R. (orgs.). Educação, linguagens e tecnologia. Cruz Alta: Ilustração, 2022.
MARTINS, Cristina.; GIRAFFA, Lúcia M. M. Práticas pedagógicas remixadas: relações entre estratégias pedagógicas da cultura digital e formação docente. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48048. Acesso em: 30 mar. 2023.
MATTAR, João; RAMOS, Daniela K. Metodologia da pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas, Quantitativas e Mistas. São Paulo: Grupo Almedina (Portugal), 2021.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Mattew J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Report, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006. Disponível em: https://punyamishra.com/wp-content/uploads/2008/01/mishra-koehler-tcr2006.pdf. Acesso em: 18 jul. 2023.
MOURLAM, Daniel., JIN, Yi; HARRIS, Judi; PHILLIPS, Michael; MACRIDES, Elena; ANGELI, Charoula; FOULGER, Teresa. Advancing the TPACK Framework. In: LANGRAN, E.; ARCHAMBAULT, L. (eds.). Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Online, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020. p. 1612-1615.
ONU BRASIL. Nações Unidas no Brasil. Os objetivos de desenvolvimento sustentável no Brasil. 2022.
PEA, Roy D.; KURLAND, D. Midian. On the cognitive effects of learning computer programming. New Ideas in Psychology, v. 2, n. 2, p. 137-168, 1984. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/0732118X84900187. Acesso em: 30 mar. 2023.
PEDRO, Ana.; MATOS, João Filipe. Competências dos professores para o século XXI: uma abordagem metodológica mista de investigação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/40453. Acesso em: 30 mar. 2023.
RIBEIRO, Priscila Ramos Lara; PIEDADE, João Manuel Nunes. Revisão sistemática de estudos sobre TPACK na formação de professores no Brasil e em Portugal. Revista Educação Em Questão, v. 59, n. 59, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24458. Acesso em: 18 jul. 2023.
RIBEIRO, Anna E. Textos multimodais na sala de aula: exercícios. Revista Triângulo, v. 13, n. 3, 2020. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/5005. Acesso em: 30 mar. 2023.
ROJO, Roxane H. R.; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos F.; LUCIO, María D. P B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Grupo A, 2013.
SAUBERN, Ralph; HENDERSON, Michael; HEINRICH, Eva; REDMOND, Petrea. TPACK: time to reboot? Australasian Journal of Educational Technology, v. 36, n. 3, 2020. Disponível em https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/6378. Acesso em: 30 mar. 2023.
SILVA, Denilson R.; KURTZ, Fabiana D.; SANTOS, Cristina P. Computational thinking and TPACK in science education: a southern-Brazil experience. Paradigma, v. XLI, p. 529-549, 3 set. 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/912. Acesso em: 20 set. 2023.
SOARES, Elisabete A. A.; PRADO, Maria Elisabette B. B.; DIAS, Fátima. A. S. Formação do professor da educação básica na perspectiva da aprendizagem criativa. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 4, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/47984. Acesso em: 30 mar. 2023.
UNICRIO. Nações Unidas para o Brasil. Coronavírus: UNESCO e UNICEF trabalham para acelerar soluções de aprendizagem a distância. 24 de março de 2020. Disponível em: https://unicrio.org.br/coronavirus-unesco-e-unicef-trabalham-para-acelerar-solucoes-de-aprendizagem-a-distancia/. Acesso em: 30 mar. 2023.
VIEIRA, Márcia de Freitas; PEDRO, Neuza Sofia G. Docência online, um novo desafio na contemporaneidade: competências de docentes universitários de Portugal e Brasil. Revista Eletrônica de Educação, v. 15, 2021. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4974. Acesso em: 2 jul. 2023.
VYGOTSKY, Lev S. (1896-1934). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKY, Lev S. (1896-1934). Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
WING, Jeannette M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, 2006. Disponível em: http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.
WING, Jeannette M. Computational Thinking: What and Why. The Link Magazine, 2011. Disponível em: https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why. Acesso em: 30 mar. 2023.
WING, Jeannette M. Computational Thinking Benefits Society. Social Issues in Computing, 2014. Disponível em: http://socialissues.cs.toronto.edu/2014/01/computational-thinking/. Acesso em: 30 mar. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.