Benefits of Animal Assisted Intervention for students with verbal language disorders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p404-415

Keywords:

Animal Assisted Therapy, Language Development, Learning

Abstract

Introduction: The Animal Assisted Intervention with the mediation of dogs comprises activities for therapeutic and / or educational purposes, in which the dog is the main mediator. Objective: To present and analyze the partial results of the activities developed in a Research and Extension Project, carried out at the Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina- CA/UFSC, showing the benefits of Animal Assisted Intervention with the mediation of dogs in the process of development and learning, especially of the verbal language (speaking, reading and writing) for participating students. Method: The qualitative research approach was followed and Content Analysis¹ was carried out on the records in the daily field of the activities developed. Results: The results of three actions carried out in the project during the first semester of 2019 are presented. The analysis of these activities showed that the students’ verbal language skills were instigated. Conclusion: It is considered that during the project, the participants of Animal Assisted Intervention with the mediation of dogs have been showing improvement in learning, as well as improvement in speaking, reading and writing skills.

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Author Biographies

Fernanda Celeste Sánchez Weber, Universidade Federal de Santa Catarina

Acadêmica do curso de graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Dayane Stephanie Potgurski, Universidade Federal de Santa Catarina

Acadêmica do curso de graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Camilla Fernandes Diniz, Universidade Federal de Santa Catarina

Especialista em Orientação e Supervisão Escolar. Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal Catarinense Campus Avançado Sombrio. Atualmente, professora da rede estadual de Santa Catarina e da rede privada em Florianópolis.

Maria Beatriz Paludo Pizzolotto, Universidade Federal de Santa Catarina

Acadêmica do curso de graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Luana Zimmer Sarzi, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de Educação Especial no Colégio de Aplicação-Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. 


Renata Gomes Camargo, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de Educação Especial no Colégio de Aplicação-Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Educação e Doutora em Distúrbios da Comunicação Humana - Universidade Federal de Santa Maria. Coordenadora do Projeto de Pesquisa e Extensão “ “Proposta de atividades mediadas por animais no Colégio de Aplicação, a partir da Cinoterapia”.


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Published

2021-09-28

How to Cite

Weber, F. C. S., Potgurski, D. S., Diniz, C. F., Pizzolotto, M. B. P., Sarzi, L. Z., & Camargo, R. G. (2021). Benefits of Animal Assisted Intervention for students with verbal language disorders. Distúrbios Da Comunicação, 33(3), 404–415. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p404-415

Issue

Section

Artigos