Supplementary and alternative communication in the elderly population and its relationship with activities of daily living:

a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p481-489

Keywords:

Elderly, Supplemental Health, Communication Aids for Disabled and Activities of Daily Living

Abstract

Introduction: The Brazilian population has been maintaining an aging trend, resulting in changes in the individual’s physical and cognitive aspects. Some of these changes can decrease the loss of orality and lead to the difficulty of the individual’s interaction with the collective. Objective: We seek to identify how Supplementary and Alternative Communication (CSA) has been related to the elderly public in scientific productions and as a specific objective, we sought relationships between the use of CSA resources and activities of daily living (ADL) in this population. Method: The survey of articles was carried out in four databases (SciELO, BDTD, BIREME and PubMed). Only studies that included interventions with the use of CSA that included the elderly population and the ADL were included. The methodological quality of the investigations was assessed using the PRISMA check-list, being registered in the PROSPERO-International Prospective Register of Systematic Reviews and for data analysis, the software Interface de R pour les Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (IRaMuTeQ®). Results: At the end of the searches, a total of three articles were obtained to compose the corpus of analysis of the review and all were evaluated with high methodological quality. The interventions used in the studies were: confection of albums and boards of CSA and memory books. Conclusion: At the end of the review, it was evidenced that the CSA had a significant impact for different subjects, with different interventions that comprised the studies presented here.

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Author Biographies

Carolina Avance Assef, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Faculdade de Filosofia e Ciências

Aluno de graduação do curso de Terapia Ocupacional pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- (unesp) campus Marília-SP. Bolsista PIBIC-EM 2015/2016 pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp-FOP) campus de Piracicaba-SP. Bolsista CNPq-PIBIC 2019/2020 pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" -Marília.

Danielle dos Santos Cutrim Garros, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Faculdade de Filosofia e Ciências

Graduada em Terapia Ocupacional pela UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ  UEPA (2001). Mestre (2008) e Doutora (2011) em Ciências da Saúde pela Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo. Formação no Curso de Especialização Terapia Ocupacional em Reabilitação Neuromúsculoesquelética (Santa Casa SP), em Acupuntura (FACIS), Especialização em Terapia da Mão (UFSCAR). Atualmente é Professora Assistente Doutora, Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, da UNESP, campus de Marília. Apresenta experiência política através de conselho profissional.Tem experiência nas áreas de Terapia Ocupacional e Ortopedia, Órteses, com ênfase em avaliação e intervenção em reabilitação dos membros superiores, geriatria e gerontologia, atuando principalmente nos seguintes temas: cinesioterapia, Terapia Ocupacional em geriatria e gerontologia.

Jáima Pinheiro de Oliveira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Faculdade de Educação

É doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/2010) e mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/2004). Fez Estágio de Pós-Doutoramento (2012-2013) na Universidade Estadual Paulista (UNESP), na área de Educação em parceria com a Universidade do Minho (Braga, Portugal), na área de Psicologia da Educação. É Especialista em Linguagem (6790/2017) e em Fonoaudiologia Educacional (CFFa/6789/2017) pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia, Bacharel em Fonoaudiologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/2001) e Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (2015). Tem se dedicado às investigações científicas sobre a aquisição e o desenvolvimento da linguagem e da comunicação de crianças com deficiência. Dentre os desdobramentos dessas investigações constam a construção, a implementação e o aperfeiçoamento de programas de suporte para avaliar e promover esses processos, com foco para o uso de histórias infantis no contexto das práticas pedagógicas com perspectiva inclusiva. Ao longo dessas ações, a formação permanente de professores e a formação interprofissional também têm ganhado destaque.

Aila Narene Dahwache Criado Rocha, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Faculdade de Filosofia e Ciências

Doutorado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP/Marília (2013), mestrado em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP/Marília (2010). Graduação em Terapia Ocupacional pelas Faculdades Salesianas de Lins (2001), Especialização em Terapia Ocupacional pelas Faculdades Salesianas de Lins (2004), em Psicopedagogia pela Faculdade de Educação de Oswaldo Cruz (2004) e especialização em Terapia de Mão pela Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é Professora Assistente Doutora do Curso de Terapia Ocupacional - Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília. Coordenadora do Laboratório de Estudos em Acessibilidade, Tecnologia Assistiva e Inclusão (LATAI). Tem experiência na área de Terapia Ocupacional atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia assistiva, educação especial, neurologia, desenvolvimento infantil e formação de profissionais da saúde e da educação no processo inclusivo do deficiente.

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Published

2021-09-28

Issue

Section

Artigos