Developing competencies to teach functions with GeoGebra from a holistic approach: a case study with prospective teachers.

Autores

  • Inés Mª Gómez-Chacón Facultad de Ciencias Matemáticas Universidad Complutense de Madrid
  • Nuria Joglar Prieto Universidad Complutense de Madrid, Campus Aranjuez

Palavras-chave:

Mathematics Teacher Instruction (Higher Education), Mathematics Education and Dynamic Geometry software, Competency-based learning, Design-Based Research, Students’ attitudes towards technology.

Resumo

Resumo A integração da tecnologia nas aulas de Matemática é uma questão complexa que tem de ser abordada numa perspectiva holística que leva em conta as diferentes componentes inter-relacionadas. Neste artigo, propomos o estudo do desenvolvimento de quatro componentes (cognitivo, didático, técnico e afetivo), e de suas interações, trabalhando com vários grupos de futuros professores durante dois anos e a realização de um estudo de caso com os alunos selecionados para análises mais profundas. A estratégia de pesquisa se enquadra dentro de um Design Based Research (DBR). Como parte da metodologia utilizada na formação de professores pré-serviço, multimídia cenários de aprendizagem para ajudar os formandos a aprender a ensinar funções exponenciais e logarítmicas com GeoGebra são desenvolvidas e implementadas. Palavras-chave: Instrução de Professores de Matemática (Ensino Superior), Ensino de funções exponenciais e logarítmicas utilizando softwares de Geometria Dinâmica, Aprendizagem baseada em competências. Abstract Integrating technology into Math lessons is a complex issue that has to be addressed from a holistic viewpoint that takes into account different interrelated components. In this article, we propose the study of the development of four components (cognitive, didactic, technical and affective), and of their interactions, working with several groups of prospective teachers during 2 years and conducting a case study with selected students for deeper analyses. The research strategy is framed inside a Design- Based Research (DBR). As part of the methodology used in the pre-service teacher training, multimedia learning scenarios to help the trainees learn how to teach exponential and logarithmic functions with GeoGebra are developed and implemented.

Metrics

PDF views
1,443
Jul 2011Jan 2012Jul 2012Jan 2013Jul 2013Jan 2014Jul 2014Jan 2015Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 2026134
|

Biografia do Autor

Nuria Joglar Prieto, Universidad Complutense de Madrid, Campus Aranjuez

Prof. of Ingeniería Técnica en Informática de Sistemas

Downloads

Publicado

2011-02-08

Como Citar

GÓMEZ-CHACÓN, I. M.; PRIETO, N. J. Developing competencies to teach functions with GeoGebra from a holistic approach: a case study with prospective teachers. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 12, n. 3, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/4644. Acesso em: 18 abr. 2025.

Edição

Seção

Artigos