The statement “it is importante to form critical and reflective subjects” in the discursive matches of mathematical modeling
a problematization
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v21i2p023-043Keywords:
Mathematical Modeling, Critical and Reflective Subject, Statement, IdentityAbstract
The present article aims to problematize, from the outside, the conditions that allowed the entry into the order of Mathematical Modeling discourse of a statement that is becoming one of the almost unquestionable “truths” in this field: it is important to train critical and reflective individuals. The theoretical-methodological contributions are linked to the theorizations of the philosopher Michel Foucault. The analytical material includes theses, dissertations, and annals of the National Conference on Modeling in Mathematics Education. The analysis of these materials showed that the emergence of the statement in question is intertwined with other discursive plots: political, economic, educational and cultural. We could conclude that Modeling would not only aim to teach mathematics, it would also become a space for the fabrication of subjectivities. It would also be a question of identity.
References
FOUCAULT, M.. Verdade e poder. In: FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Graal, 2011a.
_____. Nietzsche, a genealogia e a história. In: FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Graal, 2011b.
______. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Trad. Raquel Ramalhete. 41ªed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
______. A Arqueologia do Saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 8ª ed. 3ª tiragem. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.
______. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014b.
_____. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. 1ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).