The use of the flipped classroom in university education: filling gaps in elementary mathematics content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p309-336

Keywords:

Flipped classroom, Blended learning, Mathematics teaching

Abstract

This study investigated how the main characteristics attributed to the flipped classroom methodology – such as personalisation of teaching, student autonomy, teacher/student and student/student interaction and learning improvement – ​​were identified by the participants of a short course offered by a teaching project at a federal university in southern Brazil. Thirty-three pedagogical videos were made and made available, which fully addressed the content of the basic mathematics module, which was usually offered by the project in the face-to-face modality. The videos corresponding to each flipped class were sent to the research participants in advance, and the respective face-to-face meetings were aimed at clarifying doubts and applying the contents covered in the videos. The subjects of this research were 35 undergraduates, and the data collection instruments were interviews, qualitatively analysed through the content analysis technique, in addition to questionnaires and observations. Students reported having identified greater customising of teaching, increased autonomy and quality in learning, improved interaction between teacher and student and peer interaction in classes in which the flipped classroom methodology was adopted, compared to traditional lectures. This was the first experience of this project with hybrid teaching and most of the students participating in the research reported having no previous experience with the flipped classroom methodology. This work is part of a master's thesis presented in the Postgraduate Program in Mathematics Education (PPGEMAT/IFM) in February 2020.

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Author Biographies

Cícero Nachtigall, Universidade Federal de Pelotas

Possui Graduação em Curso de Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (2003), Mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (2020), Doutorado em Matemática na Universidade Estadual de Campinas (2011). Atualmente, é professor associado da Universidade Federal de Pelotas e cursa Doutorado em Educação nesta instituição. Coordena, desde 2015, o projeto GAMA: Grupo de Apoio em Matemática. Atuou como coordenador o curso de Licenciatura em Matemática - Noturno no período de 2014 a 2016.

Rozane da Silveira Alves, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Engenharia Industrial pela Universidade Federal do Rio Grande (1975), Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas (1999), especialização em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (2000), Mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1982), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2002) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2014). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Pelotas, atuando na área de Educação a distância em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores e Tecnologias da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Tecnologias de Informação e Comunicação, Pedagogia Universitária e Educação Matemática.

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Published

2021-09-01

How to Cite

NACHTIGALL, C.; ALVES, R. da S. The use of the flipped classroom in university education: filling gaps in elementary mathematics content. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 309–336, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i2p309-336. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52662. Acesso em: 17 jul. 2024.