“Eu perguntei se o cinco não tem metade”: ações de uma professora dos primeiros anos que apoiam o raciocínio matemático<br>"I asked if five has not a half": teacher´s actions of the first years which support mathematical reasoning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v21i2p466-490

Keywords:

Raciocínio matemático, ações do professor, 1.º Ciclo do Ensino Básico

Abstract

Neste artigo analisamos as ações desenvolvidas por uma professora dos primeiros anos que apoiam o raciocínio matemático dos alunos. O objetivo foi identificar e categorizar as ações da professora durante a discussão de uma tarefa exploratória realizada em uma turma de primeiro ano do 1.º ciclo de uma escola pública da periferia de Lisboa. Os dados foram coletados por meio de observação participante suportada por gravação em áudio e vídeo que, após a transcrição, foram analisados à luz do referencial teórico em quatro categorias de análise. Os resultados sugerem que as ações da professora favoreceram os processos de identificação de padrões, formulação de conjecturas, justificação e generalização, evidenciando o potencial que as ações docentes podem ter no desenvolvimento do raciocínio matemático dos alunos.

In this article we analyze the actions developed by a teacher of the early years that support students' mathematical reasoning. The aim was to identify and categorize the teacher's actions during the discussion of an exploratory task carried out with first grade students of a public school in the periphery of Lisbon. Data were collected through participant observation supported by audio/video recording, which, after transcription, were analyzed according to the theoretical framework in four categories of analysis. The results suggest that the actions of the teacher favored the processes of identification of patterns, formulation of conjectures, justification, and generalization, evidencing the potential that the actions of the teachers can have in the development of students’ mathematical reasoning.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRUNHEIRA, L.; PONTE, J. P. Justificando generalizações geométricas na formação inicial de professores dos primeiros anos. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 63, p. 88-108, abr. 2019.

COBB, P.; JACKSON, K.; DUNLAP, C. Design research: an analysis and critique. In: ENGLISH, L. D.; KIRSHNER, D. (Eds.). Handbook of international research in mathematics education. New York, NY: Routledge, 2016. p. 481-503.

ELLIS, A., ÖZGÜR, Z., REITEN, L. Teacher moves for supporting student reasoning. Mathematics Education Research Journal, v. 30, n. 2, p. 1-26, jun. 2018.

JEANNOTTE, D.; KIERAN, C. A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 96, n. 1, p.1-16, set. 2017.

LANNIN, J., ELLIS, A. B., ELLIOT, R. Developing essential understanding of mathematics reasoning for teaching mathematics in prekindergarten-grade 8. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 2011.

MATA-PEREIRA, J., PONTE, J. P. Enhancing students’ mathematical reasoning in the classroom: teacher actions facilitating generalization and justification. Educational Studies in Mathematics, n. 2, v. 96, p. 169-186, out. 2017.

MATA-PEREIRA, J.; PONTE, J. P. Raciocínio matemático em conjuntos numéricos: uma investigação no 3.º ciclo. Quadrante, v. XXI, n. 2, p. 81-110, 2012.

MORAIS, C.; SERRAZINA, L.; PONTE, J. P. Mathematical Reasoning Fostered by (Fostered) Transformations of Rational Number Representations. Acta Scientiae, v. 20, n. 4, p. 552-570, Canoas, jul./ago. 2018.

NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Lisboa: APM. 2007. Disponível em < http://www.apm.pt/files/_Conf_Cangueiro_Leitao_487e4d92df2e1.pdf>. Acesso em 10/04/2019.

NCTM. Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 2000.

PONTE, J. P.; CARVALHO, R.; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, Lisboa, v. XXV, n. 2, p. 77-98, 2º semestre. 2016.

PONTE, J. P.; MATA-PEREIRA, J., QUARESMA, M. Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante, vol. XXII, n. 2, p. 55-81, 2013.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M. Teachers’ professional practice conducting mathematical discussions. Educational Studies in Mathematics, n. 1, v. 93, p. 51-66, set. 2016.

PONTE, J. P., MATA-PEREIRA, J., HENRIQUES, A. O raciocínio matemático nos alunos do ensino básico e do ensino superior. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 2, p. 355- 377, jul-dez. 2012.

RUTHVEN, K., HOFMANN, R., MERCER, N. A dialogic approach to plenary problem synthesis. In: UBUZ, B. (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, v. 4, pp. 81-88. Ankara, Turkey: PME. 2011.

STYLIANIDES, A. J. The notion of proof in the context of elementary school mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 65, n. 1, p. 1-20, maio. 2007.

WOOD, T. Creating classroom interactions for mathematical reasoning: beyond “natural teaching”. In: CIEAEM 49, 1998. The interactions in the mathematics classroom. Setúbal, Instituto Politécnico; Escola Superior de Educação. 1998, p. 34-43.

Published

2019-09-02

How to Cite

ARAMAN, E. M. de O.; SERRAZINA, M. de L.; PONTE, J. P. da. “Eu perguntei se o cinco não tem metade”: ações de uma professora dos primeiros anos que apoiam o raciocínio matemático&lt;br&gt;&quot;I asked if five has not a half&quot;: teacher´s actions of the first years which support mathematical reasoning. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 21, n. 2, 2019. DOI: 10.23925/1983-3156.2018v21i2p466-490. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/42505. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos