The act of planning school mathematics through universal design for learning

a formative episode in initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p383-414

Keywords:

Universal design for learning, Teacher training, Mathematics inclusive, Curricular accessibility, Collaborative action research

Abstract

Teacher training spaces need to foster reflective dialogues that establish a close relationship between their training and the school curriculum from the perspective of inclusive education. We highlight Universal Design for Learning (UDL) as a strategy for promoting innovative and inclusive training contexts. This research was developed in the locus of initial training for Mathematics teachers and aimed to implement a training episode guided by the assumptions of UDL that favors student immersion, through the competence to plan Mathematics teaching, and can contribute to the promotion of critical, reflective, creative and authorial processes that meet the principles of inclusive education. To this end, qualitative research of the collaborative action research type was used in a federal institution of basic, technical and technological education. As results, we present the action of the planning guided by the UDL; the pedagogical intentions for school Mathematics based on the UDL; some of the similarities present between the UDL guidelines and the specific competencies of the Mathematics area described in the National Common Curricular Base; and a practical framework that contextualizes the learning experiences of the participants of this research. We can conclude that the theoretical and practical basis of the UDL is a fertile repertoire for the elaboration of flexible, personalized and differentiated curricular proposals and for the improvement of the dialogue about pedagogical practice in the inclusive perspective, this guided by the promotion of learning environments committed to the formation of intentional and reflective, resourceful and authentic, and strategic and action-oriented learners.

Author Biographies

Rodiney Marcelo Braga dos Santos, Instituto Federal da Paraíba

Licenciado em Matemática (UECE) e em Pedagogia (UNINTER), com Mestrado em Educação Inclusiva (UEPB-PROFEI), especialização em Educação Inclusiva (IFRN), Atendimento Educacional Especializado - AEE (UFERSA), Gestão Escolar (UECE), Docência na Educação Profissional e Tecnológica (IFMG) e Educação a Distância. Mestre em Logística e Pesquisa Operacional (UFC) e Doutor em Rede Bionorte, com ênfase em Logística (UFRR). É Professor do curso de Licenciatura em Matemática (IFPB). Docente do Programa de Mestrado Profissional em Formação de Professores (UEPB-PPGFP). Tem experiência na área de Educação, com interesse nos seguintes temas: Processos Formativos e Práticas Pedagógicas em Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, Educação Matemática Inclusiva, Desenho Universal para Aprendizagem. Coordenador do Grupo de Pesquisas em Linguagens, Inclusão e Tecnologias GPLIT/UEPB e Pesquisador do Grupo Cajazeirense de Pesquisa em Matemática GCPMat/IFPB, cadastrados no CNPq.

Tatiana Cristina Vasconcelos, Universidade Estadual da Paraíba

Doutora em Educação (UERJ), Mestre em Psicologia (UFPB), Licenciada (UFPB) e Bacharela em Psicologia (FIP), Especialista em Avaliação Psicológica; Neuropsicologia e Psicopedagogia. Docente titular da Universidade Estadual da Paraíba, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão, considerando a interface Psicologia, Educação e Saúde, com ênfase nos temas relacionados à Educação Inclusiva, formação de professores, tecnologias digitais, aprendizagem, dificuldades de aprendizagem e autismo. Docente do Mestrado em Educação Inclusiva - PROFEI-UEPB. Coordenadora e professora do Curso de Especialização em Desenvolvimento Humano e Educação Escolar. Coordenadora do Grupo de Pesquisas em Linguagens, Inclusão e Tecnologias GPLIT/UEPB, cadastrado no CNPq.

 

 

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Published

2025-11-29

How to Cite

Santos, R. M. B. dos, & Vasconcelos, T. C. (2025). The act of planning school mathematics through universal design for learning: a formative episode in initial teacher training. Educação Matemática Pesquisa, 27(5), 383–414. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p383-414

Issue

Section

Thematic Issue: Studies and research in Curricula and Mathematics Education