The training of mathematics teachers at the interface with the pedagogical residency

experiences and resistance in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p446-468

Keywords:

Formation, Pedagogical residency, Subject of the experiment

Abstract

This article aimed to analyze the experiences that mathematics course students had during the pandemic due to a formative provision which regulated their participation in a pedagogical residency program. To do so, we have harnessed some conceptual tools proposed by Foucault. We chose to analyze documents from a corpus composed of decrees, public notices and training reports, which provided us with clues about what guidelines from the provision were strengthened through the implementation of the program during the pandemic. Based on this context, we considered two points of reference in our analysis: a) a rupture in the planning process and the constitution of the subjects (students/trainees); b) the subject of the experience and the construction of the mathematical concept. In general, the resistance forms that were operationalized altered the provisions by inserting trends, senses, and directions that constituted the subjects (students/trainees). The results indicate that the subjects (students/trainees) transformed themselves, which signals movements and changes.

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Author Biographies

Flávia Cristina de Macêdo Santana, Universidade EStadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998), Especialização em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998), mestrado (2006) ), doutorado (2015) em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e pós doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente é professora titular da Universidade Estadual de Feira de Santana atuando nos cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia.. É professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS e colaboradora do mestrado profissional em Educação Científica, Inclusão e Diversidade - CETENS/UFRB. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em formação de professores de matemática, trabalho colaborativo com professores de matemática, Modelagem Matemática, materiais curriculares educativos (MCE) e politicas públicas. Líder do Grupo do Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação Matemática do Nordeste (NEPEMN). Coordenadora do Grupo Colaborativo de Matemática e Educação (GCMEduc) Membro fundador do Grupo colaborativo Observatório de Educação Matemática - OEM e membro do Grupo de Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA), ambos coordenados pelo professor Dr. Jonei Cerqueira Barbosa, vinculado à Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). É cordenadora do GT 19 Educação Matemática da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED), Regional Nordeste (2020-2022). Atualmente, é VICE-coordenadora do GT07- Formação de Professores que Ensinam Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)(2021-2024) e editora da ReviSem.

Tailane de Jesus Santana, Universidade Estadual de Feira de Santana

Especialização em Metodologias de Ensino de Matemática

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Published

2022-12-26

How to Cite

SANTANA, F. C. de M.; SANTANA, T. de J. . The training of mathematics teachers at the interface with the pedagogical residency: experiences and resistance in times of pandemic. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 446–468, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p446-468. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58209. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022